الأحد، 14 يونيو 2009

حكم الشذوذ الجنسي فى الاسلام



السلام عليكم
فى الحقيقه من فتره دخلت مدونه اخت كريمه اتكلمت عن مشكلة المثليه الجنسيه فى الاناث
او زي ما انا باحب اعبر عنها الشذوذ الجنسي


وفى الحقيقه اهالني ردود الناس الى بعضه قال ان مافيش نص بتحريم السحاق
حتى ان الاخت الكريمه المدونه كمان قالت انها بتقر ان السحاق حرام ولكن مافيش نص بتحريمه


فى الحقيقه انا طبعا حبيت ادور فى الموضوع اكتر وان كنت عارفه فعلا ما ورد فيه لكن برضه للتاكيد وقبل ما اتكلم فيه
واتفضلوا معايا نشوف الى انا وصلت له



اولا وباديء ذي بدئ احنا اساسا محرم علينا النظر لعورات بعض بموجب الحديث ده

لا ينظر الرجل إلى عورة الرجل . ولا المرأة إلى عورة المرأة . ولا يفضي الرجل إلى الرجل في ثوب واحد . ولا تفضي المرأة إلى المرأة في الثوب الواحد . وفي رواية : مكان عورة عرية الرجل وعرية المرأة .
الراوي: أبو سعيد الخدري المحدث: مسلم - المصدر: المسند الصحيح - الصفحة أو الرقم: 338خلاصة الدرجة: صحيح

وده النظر فقط فما بالك اللمس والاستمتاع وما الى ذلك من الافعال المحرمه الى بيتضمنها السحاق او اللواط كمان

النقطه الى بعد كده فى الحقيقه فى آيه فى القرأن تحديدا فى سورة النساء
الى هى الايه دي

وَالَّلاتِي يَأْتِينَ الْفَاحِشَةَ مِن نِّسَائِكُمْ فَاسْتَشْهِدُواْ عَلَيْهِنَّ أَرْبَعَةً مِّنكُمْ فَإِن شَهِدُواْ فَأَمْسِكُوهُنَّ فِي الْبُيُوتِ حَتَّىَ يَتَوَفَّاهُنَّ الْمَوْتُ أَوْ يَجْعَلَ اللَّهُ لَهُنَّ سَبِيلاً

واعقبتها على طول الايه دي

وَاللَّذَانَ يَأْتِيَانِهَا مِنكُمْ فَآذُوهُمَا فَإِن تَابَا وَأَصْلَحَا فَأَعْرِضُواْ عَنْهُمَا إِنَّ اللَّهَ كَانَ تَوَّابًا رَّحِيمًا



والحقيقه انا طول عمري اقرا الايه دي وعندي قناعه شخصيه ان المقصود بها السحاق واللواط لان الايتين حكمهم مختلف ووردت للمؤنث على حده وللمذكر على حده وعليه انا شايفه ان المقصود بها كده



الا ان فى اراء تانيه بتقول ان ده كان حكم تدريجى للزنا



والحقيقه انا باقول اينعم هو كان حكم تدريجى للزنا لكن برضه على اد فهمي انا قلت فى البدايه هنا حرم السحاق وفعل قوم لوط


لانهم اساسا مرفوضين من المجتمع عموما لانهم ضد الفطره ومهما قال دعاة الحريه هايفضل المجتمع نفسه رافض الفكره واي مجتمع على فكره حتى المجتمع الامريكى



فهنا انزل التحريم للسحاق وفعل قوم لوط



واعقبه بعد كده تحريم الزنا كمان بين رجل وامرأه
وقريت راي عجبنى جدا
نشوفه مع بعض

يقول فضيلة الشيخ السيد سابق في كتابه القيم «فقه السنة ج 2» في باب الحدود:
ونرى ان الظاهر ان آيتي النساء 15/16 تتحدثان عن حكم السحاق وفعل قوم لوط وحكمهما يختلف عن حكم الزنى المقرر في سورة النور، والمعنى اي النساء اللاتي يأتين الفاحشة وهي السحاق الذي تفعله المرأة مع المرأة فاستشهدوا عليهن اربعة من رجالكم فإن شهدوا بالواقعة فاحبسوهن في البيوت بأن توضع المرأة وحدها بعيدة عمن كانت تساحقها حتى تموت او يجعل الله لهن سبيلا الى الخروج بالتوبة او الزواج المغني عن المساحقة



بالنسبه لمن ياتون فعل قوم لوط فامره محسوم كما ورد فى الحديث الصحيح

من وجدتموه يعمل عمل قوم لوط فاقتلوا الفاعل والمفعول به

الراوي: - المحدث: الإمام أحمد - المصدر: تنقيح تحقيق التعليق - الصفحة أو الرقم: 3/302خلاصة الدرجة: صحيح


وبالنسبه للسحاق هو حرام لا محاله ولكن لا يقام عليهم الحد ولا عقوبتهم القتل



ولكن ما ننساش ابدا ان القرآن وصف الفعله دي بالفحش
وشوف قال القرأن ايه عن الفحش اعاذنا واعاذكم الله

قل انما حرم ربي الفواحش ما ظهر منها وما بطن والاثم والبغي بغير الحق وان تشركوا بالله ما لم ينزل به سلطانا وان تقولوا على الله ما لا تعلمون
(10)

سورة الأعراف - سورة 7 - آية 33


اعاذنا واعاذكم الله من الفاحشه واهلها



وشوف كمان الايتين دول والى وردوا بعد الآتين الى فاتوا فى سورةالنساء شوف الايه وجمالها بتقول ايه

إِنَّمَا التَّوْبَةُ عَلَى اللَّهِ لِلَّذِينَ يَعْمَلُونَ السُّوءَ بِجَهَالَةٍ ثُمَّ يَتُوبُونَ مِن قَرِيبٍ فَأُولَئِكَ يَتُوبُ اللَّهُ عَلَيْهِمْ وَكَانَ اللَّهُ عَلِيمًا حَكِيمًا
وَلَيْسَتِ التَّوْبَةُ لِلَّذِينَ يَعْمَلُونَ السَّيِّئَاتِ حَتَّى إِذَا حَضَرَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قَالَ إِنِّي تُبْتُ الآنَ وَلاَ الَّذِينَ يَمُوتُونَ وَهُمْ كُفَّارٌ أُوْلَئِكَ أَعْتَدْنَا لَهُمْ عَذَابًا أَلِيمًا


بمعنى ان حتى من وقع فى المعصيه له منفذ


لنا التوبه الى الله تعالى ارحم الراحمين نقف على بابه دون كلل او ملل فان فتح بابه كنا اول المقبولين




انا اتكلمت باختصار شديد عن الموضوع لانى مش عايزه ادخل فى كلام كتير

وطبعا العقوبات الى اتكلمنا عليها دي فى حال ان الحالات فرديه انما فى حال شيوع الفاحشه الموضوع بيكون مختلف عشان كده الحكم متروك مفتوح للقاضي

يعنى مثلا فى قوم لوط والى هلكوا جميعا نساءا ورجال ويقال ان كان نسائهم يمارسون السحاق ايضا
فربنا اهلكهم جميعا اعاذنا الله واياكم



وفى النهايه يا اخواني احب ا نبه الى ان الفطره الى ربنا فطرنا عليها ما نقدرش نغيرها ولو غيرناها فى هلاك على المستوى الشخصي والعام كمان وعلى المستويين قصير المدى وبعيد المدى



وارجوكم ناخد بالنا من الاطفال خصوصا فى فترة الطفوله المتاخره لانها فترة تشكل الميول والاتجاهات واي تشوهات فى الفتره دي سواء بالصحبه السيئه للاطفال او بالاعتداء الجنسي بتكون هى السبب فى انحرافات السلوك الجنسي فيما بعد
وكمان يرحمكم الله نعمل زي ما قال بن حنبل اظن :
نفسك .. انم لم تشغلها بالحق شغلتك بالباطل



ونستعين بالصبر والصلاه
والصيام والعباده يا اخواني
واوصيكم ونفسي بتقوى الله
ارجو ان اكون اضفت لكم وافدتكم فعلا

هناك 55 تعليقًا:

  1. الحقيقة الموضوع شائك جدا
    والكلام فية صعب
    لكن كل اللي أقدر اقولة
    أنظري ما ذا فعل اللة سبحانة وتعالى بقوم لوط
    ولاشك
    أن أشد ما يغضب الرحمن(واخدة بالك من الصفة) أكتفاء الرجل بالرجل والمرأة بالمرأة
    واذا كانت عقوبة الزنا في منتهى الصرامة والشدة وتصل للموت رجما للمحصن
    فما بالك بالشذوذ

    ردحذف
  2. د.ياسر

    ربنا يعافينا ويعافيك يا فندم

    نورت

    ردحذف
  3. بصراحه بوست شديد شيفاه مناس للانحراف الغريب اللي بقي موجود الايام دي

    ردحذف
  4. كيارا

    كوكي يا حياتي تسلمى ونورتي

    ردحذف
  5. مصري جدا


    ربنا رحمن رحيم ولكنه العدل

    عندك حق انه موضوع الكلام فيه صعب بس نحن لها ان شاء الله

    تحياتي لحضرتك

    ردحذف
  6. ربنا يجعل كتابتك دي باب من ابواب رحمة الله لك في الدنيا والآخرة
    واجمل شيء فيك

    ان عندك رؤية

    ربنا يزيدك ويعافينا وذريتنا من الفواحش

    ردحذف
  7. جزاكي الله خير وبرافو عليكي وربنا يعافينا جميعا ويعف نسائنا يا رب ويهدي شبابنا

    ردحذف
  8. ربنا يكرمك اختى ويعزك مجهود واضح ربنا يجعله فى ميزان حسناتك

    ردحذف
  9. بارك الله فكى ونفع بكة اخوانك المسلمين الشذود مرض خبيث نتضرع الى الله ان يحمى المسلمين منه

    ردحذف
  10. هيتم

    وجزاكم مثليه ومتشكره اوي

    ردحذف
  11. ستيته

    متشكره اوي يا خالتي ربنا يكرمك يارب

    ردحذف
  12. يوميات شاب منوفي


    امين يارب يسترها معانا ويعافينا من الامراض كلها

    ردحذف
  13. مامة مازن

    الله يخليكى ويجازيكى كل الخير

    ردحذف
  14. كلام معقول ما عدا شهادة اربع رجال على السحاق بين المرأتين ، لان الشهود فى حالة الزنا بين رجل وامرأة يلزم فيه رؤية ايلاج ذكر الرجل فى فرج المرأة مثل المرود فى المكحلة اى بدون اى شك ولا شبهة وهذا لايتوفر قطعا فى السحاق بين امرأتين
    اعزك الله

    ردحذف
  15. راجي

    مش فاهمه يعنى انت شايف ان الايه مش مقصود بها السحاق تقصد ؟

    ولا تقصد ان السحاق لا يمكن اثباته ولا ايه مش فاهمه قصدك

    ردحذف
  16. طيب ولو مفيش حد يحكم الموضوع ده ومفيش قاضى؟
    وزى مابتشوفى انهم بيعتبروها حريه
    وبينادوا بيها وكانها حق مشروع

    عموما ربنا يجعل كتاباتك فى ميزان حسناتك
    ويعافى امه محمد ويتوب على من اساء

    ردحذف
  17. بارك الله فيكي
    ربنا يعافينا ويعفو عنا ويصلح حال أولادنا
    موضوع حلو وانت متكلمة فيه باحترام جميل
    ربنا يجعله فى ميزان حسناتك

    ردحذف
  18. اولا جزاكى الله خيرا
    وجعله فى ميزان حسناتك
    الموضوع جد خطير
    والكل بدا يحلل ويحرم على هواه
    وبما اننا اصبحنا بعيدين عن كتاب الله وسنة رسوله اصبحت حجتنا ضعيفة فى الرد على كل من تسول له نفسه فعل فاحشة ما يقولك هاتلى دليل من الكتاب والسنة
    مع الحرام بين والحلال بين
    والفاحشة واضحة لكن مراء الشيطان اقوى
    لذلك اكثر ما اعجبنى فى الموضوع اسلوبه اللين وحججه البسيطة المقنعة
    لا ابالغ ولا اجامل حضرتك
    اذا قلت انه من اجمل المواضيع التى قراتها عن الشذوذ الجنسى
    ولكن علينا الصبر والمثابرة فى نصرة ديننا ومحاربة الفواحش فى مجتمعاتنا
    التى تفشت فينا واصبح العالم اشد خطرا من قوم لوط
    وما نحن فيه من امراض واوبئة وضيق فى الرزق الا جراء تلك الفواحش والمعاصى
    اعاذنا الله واياكم وجميع المسلمين منها

    ردحذف
  19. لا يختلف اٍثنان على حرمانية الفعلين البشعين دول .. حتى اللى بيدينوا بديانه غير سماويه برضو بيحرموها ..
    شايف أنه اللى بيعترض على حرمانيتهم هو أصلا مش مقتنع بتعاليم السماء و مش مقتنع بوجوب الاٍلتزام بالفطره السويه و عمرنا أبدا ماشفنا حيوان بيمارس الشذوذ مع حيوان آخر و لا حيوانه بتمارس السحاق مع حيوانه زيها سوى بين بنى البشر و ده دليل أن هذا الفعل مش موجود فى الطبيعه يعنى من اٍبتكار عقل بشرى منحرف ..
    مشكوره يا أختنا الفاضله على البوست و ربنا يجعله فى ميزان حسناتك ..

    ردحذف
  20. كلامك موزون ومقدرش اقول غير آمين وراه

    انا بس عايز اركز على نقطة التربيه بالنسبه للمرحله اللي الولد او البنت بيسيبوا فيها الطفوله ويدخلوا عالم تاني
    المرحله ديه في الغالب بتكون في سن الاعدادي
    اد ايه المرحله ديه خطيره واحنا بنغفلها
    بنعامل الولد او البنت فيها على انهم اطفال رغم ان السن ده هوا بداية التمرد
    بيتساب الولد او البنت للمدرسه واصحابه وانت وحظك بأه

    المرحله ديه محتاجه الكلام والحوار, المرحله ديه بـتأثر في ميول الانسان لأنها بتبدأ نتكون في الوقت ده

    وربنا يستر على اطفالنا

    ردحذف
  21. فعلا ، اذا كان من الصعب جدا بل ويكاد يكون ضرب من المحال الاتيان باربعة شهود على الزنا بين الرجل والمرأة فمن باب اولى يستحيل الشهادة على السحاق اولا لاختلاف الممارسة ولتعدد اوضاعها

    ردحذف
  22. اما اتيان الشذوذ فى الحيوانات بين الذكور فيحدث ولكن ليس على سبيل الاستمتاع ولكن من باب كسر عين الذكر الاخر

    ردحذف
  23. عاشقة الرومانسيه

    بصي يا دودو اي حد من الحدود واي عقاب من ده

    ده بيبقى عقاب زي حق المجتمع وزي مجرد رادع يعنى الى يثبت عليه التهمه يبقى عبره لمن يعتبر

    انما مش كل واحد وقع فى الخطأ ده يبقى لازم نعاقبه عقاب اجتماعي


    جايز انتى سؤالك يعمل ايه الى وقع فى الخطا والى اصاب اي حد من الحدود والى عمل اي حاجه فى الدنيا وما اتعاقبش عليها قدام قاضي ومجتمع


    يعمل ايه ؟؟

    يتوووووووب

    بسسسسسسسس

    لا كفارة لها الا التوبه

    واي حد عايز يعرف يتوب ازاي يرجع لبوست التوبه عندي هو اول بوست فى المدونه دي


    وربنا يعافينا من كل شر

    ردحذف
  24. همس الاحباب

    ربنا يكرمك متشكره اوي اوي على كلامك الجميل

    ويارب يسترها معانا ومع المسلمين اجمع

    ردحذف
  25. جزاك الله خيرا بجد الموضوع ده ده انتشر جدا ربنا يعافينا منه وعلى الرغم ان البوست كان مختصر بس المعنى وصل منه اكيد
    بارك الله فيكى بجد

    ردحذف
  26. دعاء

    متشكره اوي الله يكرمك

    نورتي

    ردحذف
  27. استاذ عمرو

    متشكره اوي لك ونورتنا

    ردحذف
  28. احمد ابو العلا

    تمام عندك حق فى كل الى انت بتقوله وانا اتفق معاك تماما وانا اتكلمت عن النقطه دي تحديدا قبل كده فى بوست عن التربيه الجنسيه على مدونة رغي امراه غير مطحونه


    تحياتي لك ونورت

    ردحذف
  29. بالطبع هذه فاحشة ورذيله ومخالفة للفطرة والطبيعة ولكن مااعرفه ان حكم السحاق فى الاسلام فقط التعذير والتوبيخ من القاضي
    تحياتى لك

    ردحذف
  30. جاءعن النبي أنه قال سحاق النساء بينهن زنا

    حسبنا الله ونعم الوكيل
    أفيدونا بالله عليكم أنت ودكتورة شيرين كيف لنا أن نتحد للوقوف أما هذه الظاهرة التي تفشت

    ردحذف
  31. راجي

    ماشي يا فندم صعوبة الاثبات ماتلغيش العقاب

    انا باتكلم فى احكام


    وبالنسبه للموضوع بتاع الحيوانات ايوه فعلا انا اعرف كده

    ردحذف
  32. ايوشه

    ربنا يكرمك ويبارك فيكى ويعافيكى

    نورتي

    ردحذف
  33. مصطفى ريان

    لا مش توبيخ بس يا فندم
    الحكم متروك للقاضي

    لكن طبعا مش توبيخ بس توبيخ ايه هى داست على صباع الى جنبها

    ههههههههه

    نورت يا مصطفى

    ردحذف
  34. شجرة الليمون

    الحديث الى حضرتك ذكرتيه انا دورت عليه ولقيته ضعيف جدا عشان كده ما استشهدتش بيه

    والحلول كتير اوي محتاجه قاعده طويله

    ردحذف
  35. صبرنى العزيزه مااعرفه ان حكمها هو التعزير والتوبيخ فقط ولكن ليس هناك حكم شرعى مثل الجلد اوالضرب اوماشابه
    هذا ما اعرفه والله تعالى اعلم واعلى

    ردحذف
  36. ربنا يحفظنا

    وربنا يجعل كل بحث ليكى فى الموضوع ده علشان تثبتى انه حرام فى ميزان حسناتك


    بجد تسلم ايدك يا صبرنى

    ردحذف
  37. السلام عيكم صبرنى يا رب
    تحياتى
    المثليه الجنسيه و السحاقيات وفاعلى الخنزره من قوم لوط .. كلها شذوذ وله اسبابه ودوافعه ونعرفها جميعا

    أما الحرام والحلال فى هذا فكما ذكرتى بادله قاطعه حتى ان فعل الخنزره مع النفس حرام
    وتقريبا انا اعرف صاحبة هذه المدونه
    تحياتى

    ردحذف
  38. حنين القلب

    شكرا ليكى يا جميله ونورتي

    ردحذف
  39. مصطفى ريان

    طيب حضرتك دور فيها عشان انا دورت ومش التوبيخ طبعا بس

    لازم يكون فى عقاب متروك للقاضي وطبعا اقل من الحد لان السحاق لا يوجب حد برجم او غيره

    ردحذف
  40. فشكول

    نورت يا فندم

    بس حضرت تقصد ايه بفعل الخنزره مع النفس ؟؟

    العاده السريه يعنى ؟؟

    تحكم العاده السريه مختلف عليه وان شاء الله نبقى نتكلم عنه مره تانيه

    ردحذف
  41. السلام عليكم

    ما شاء الله الادلة واضحة وصريحة

    وانا عن نفسى لما بيخطر على بالى امر وانا متشكك فى حرمته او اباحته لازم اسأل عالم

    وان ماكنش متاح فى ساعتها عالم بسأل نفسى سؤال بسيط وهو :
    هل لو انت مت وانت على هذا الفعل هل تحب ان تلقى الله على هذه الهيئة؟؟؟

    اعتقد بيكون الجواب مناسب لحكم الحاجة دى الا فى بعض الامور

    لكن لا غنى لنا عن العلماء فى كل امورنا

    عموما جزاك الله خيرا
    وربنا ينفع بيكى
    تحياتى

    ردحذف
  42. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

    جزاكِ الله خيرا علي الكتابات وتذكير الناس

    ذكرتي حديث وهو

    لا ينظر الرجل إلى عورة الرجل . ولا المرأة إلى عورة المرأة . ولا يفضي الرجل إلى الرجل في ثوب واحد . ولا تفضي المرأة إلى المرأة في الثوب الواحد . وفي رواية : مكان عورة عرية الرجل وعرية المرأة .


    مش فاهم يعني ايه (ولا يفضي الرجل إلى الرجل في ثوب واحد . ولا تفضي المرأة إلى المرأة في الثوب الواحد)

    بمعني محدش يلبس لبس الثاني ولا محدش يغير ملابسه في نفس الغرفة مثلا ولا ايه معناها دي

    وكنت عايز اعرف مصادر الأحاديث لو ممكن


    هشام توفيق

    ردحذف
  43. بنجاواتي

    متشكره لك اوي وربنا يكرمك

    وياريت كل الناس يمشوا بالمقياس بتاعك ده بس يكون بطريقه صح

    تحياتي ونورت

    ردحذف
  44. جعلوني مريضا نفسيا

    يعنى يا فندم المقصود بالجمله دي

    ولا يفضي الرجل إلى الرجل في ثوب واحد . ولا تفضي المرأة إلى المرأة في الثوب الواحد

    يعنى ما يستتروش بغطاء مثلا او بثوب واحد وهما عرايا تحته

    يعنى جسمهم يلامس بعضه مباشرة من غير ملابس



    وبالنسبه بمصدر الحديث

    يعنى تحت الحديث مكتوب الراوي والتخريج والسند والدرجه

    اعمل ايه بقى

    عايز مصدره ازاي يعنى ؟؟؟

    نوووووووورت يا استاذنا
    اي خدمه يا باشا

    ردحذف
  45. استاذ مين بس ربنا يعزك ده حضرتك الي استاذتنا

    ايوه كده المعني وصل وبقي واضح

    ردحذف
  46. تمام يا فندم ربنا يكرمك يا اخ هشام

    نورت

    ردحذف
  47. بجد هايل
    لمتى الموضوع من كل جوانبه
    وربنا يحفظ شبابنا

    ردحذف
  48. محمد غاليه

    متشكره اوي ربنا يكرمك

    وامين يارب يحفظهم

    ردحذف
  49. السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

    أهلا أم مريم

    اتمنى تكونى بخير و ع اتم حال

    بداية أحب ان اشير انى لم اتناقش معك قبلاً الا تعبيراً عن رايي ف حدود الوقت الذى كان مسموحاً لى للكتابه و التعلق و لم أكن لى رغبه مطلقه ولا خطر ببالى او كانت ارادتى او رأيي ف تمهيش رأي امراءه فالمرأه جهادت ف عهد الحبيب صل الله عليه و سلم فأتى لازايد قدرتها ع التفكير؟!!

    المهم حصل خير و سلامى لاستاذ رضا :) !

    --------

    كانت لى الرغبه ف الحديث عن نفس الموضوع و كنت أبحث بالفعل و ما أتيت هنا الا عبر العم جوجل و سعدت كثيرا اليوم بقدرتك ع تجميع الادله و البحث ورأييك الشخص الذى اراه رائعاً سواء ف العرض أو المضمون ..


    و اتصور ان دافعك للكتابه هو نفسه دافعى للبحث عن الموضوع ذاته .. هو وجود من يقول أنا هنا .. أنا مثلى الجنسة ..

    و لعل ذلك لم يكن ليحدث ان كان هناك تربيه سليمه و رعايه و ترابط اسرى و اسلام يحكم و يسود ..

    عدم قدرة الغرب ف معالجة المثلية لعدم وجود الواعظ الدينى لديهم جعلتهم ينحرفون للهاويه بعتبار الامر طبيعياً رغم انه كان مدركاً لعهد قريب لديهم ع لائحه الامراض النفسيه .. لكن اسلامنا الحنيف تصدى للامر و استطيعتِ ان توضحى الحكم ف موضوعك لكن يتبقى علينا الجهد الاكبر ف كيفيه التعامل معهم و الاخذ بأيدهم و ردهم رداً جميلاً مرة أخرى للحياة كيفما أمر الله لا الشهوة ..

    ارغب حقيقة ف ان تتوسعى ف الامر و تحاولى اكثر الحث عن الحلول و الاراء التى قد تساعد بهذا الخصوص .. فهذا جداا اهمنى و اسأل الله ان جد ما يساعدنى ف الامر لتوضحيه ..

    أسأل الله العفو و العافيه

    بوركتم :)

    ردحذف
  50. احمد عمر

    ايه ده مش عارفه انت بترد عليه

    وربنا ما انا فاكره انا كنت رديت عليك قلت ايه

    بس يعنى انتم كنتم معصبنى على الاخر ايام موضوع التعدد



    المهم بالنسبه لموضوع المثليه

    انا معاك انهم ما عندهم واعز دينى كافي

    لكن كمان احنا بقى ما عندناش عقل كافي

    وبالنسبه للحلول ده موضوع كبير بقى ان شاء الله نتكلم فيه مره تانيه على المدونه التانيه

    ومتشكره لحضرتك

    وسعيده بمناقشتك وسعيده اننا بننشن على موضعات تهمك واكيد تهم ناس تانيه

    ردحذف
  51. رؤية محترمة لموضوع شائك
    ربنا يجازيكى خير

    ردحذف
  52. حلم بيعافر

    متشكره لك ونورت

    ردحذف
  53. اولاً جزاك الله خير
    على الموضوع ويجب مناقشته بشكل اكبر
    لأنها بدئة تنتشر بشكل كبير في بلادنا العربية ايضا

    ردحذف
  54. "وفى النهايه يا اخواني احب ا نبه الى ان الفطره الى ربنا فطرنا عليها ما نقدرش نغيرها ولو غيرناها فى هلاك على المستوى الشخصي والعام كمان وعلى المستويين قصير المدى وبعيد المدى" ممكن تشرحي اكتر عن الهلاك الشخصي و العام لو سمحتي؟

    ردحذف