السلام عليكم
فى الحقيقه من فتره دخلت مدونه اخت كريمه اتكلمت عن مشكلة المثليه الجنسيه فى الاناث
او زي ما انا باحب اعبر عنها الشذوذ الجنسي
وفى الحقيقه اهالني ردود الناس الى بعضه قال ان مافيش نص بتحريم السحاق
حتى ان الاخت الكريمه المدونه كمان قالت انها بتقر ان السحاق حرام ولكن مافيش نص بتحريمه
فى الحقيقه انا طبعا حبيت ادور فى الموضوع اكتر وان كنت عارفه فعلا ما ورد فيه لكن برضه للتاكيد وقبل ما اتكلم فيه
واتفضلوا معايا نشوف الى انا وصلت له
اولا وباديء ذي بدئ احنا اساسا محرم علينا النظر لعورات بعض بموجب الحديث ده
لا ينظر الرجل إلى عورة الرجل . ولا المرأة إلى عورة المرأة . ولا يفضي الرجل إلى الرجل في ثوب واحد . ولا تفضي المرأة إلى المرأة في الثوب الواحد . وفي رواية : مكان عورة عرية الرجل وعرية المرأة .
الراوي: أبو سعيد الخدري المحدث: مسلم - المصدر: المسند الصحيح - الصفحة أو الرقم: 338خلاصة الدرجة: صحيح
وده النظر فقط فما بالك اللمس والاستمتاع وما الى ذلك من الافعال المحرمه الى بيتضمنها السحاق او اللواط كمان
النقطه الى بعد كده فى الحقيقه فى آيه فى القرأن تحديدا فى سورة النساء
الى هى الايه دي
وَالَّلاتِي يَأْتِينَ الْفَاحِشَةَ مِن نِّسَائِكُمْ فَاسْتَشْهِدُواْ عَلَيْهِنَّ أَرْبَعَةً مِّنكُمْ فَإِن شَهِدُواْ فَأَمْسِكُوهُنَّ فِي الْبُيُوتِ حَتَّىَ يَتَوَفَّاهُنَّ الْمَوْتُ أَوْ يَجْعَلَ اللَّهُ لَهُنَّ سَبِيلاً
واعقبتها على طول الايه دي
وَاللَّذَانَ يَأْتِيَانِهَا مِنكُمْ فَآذُوهُمَا فَإِن تَابَا وَأَصْلَحَا فَأَعْرِضُواْ عَنْهُمَا إِنَّ اللَّهَ كَانَ تَوَّابًا رَّحِيمًا
والحقيقه انا طول عمري اقرا الايه دي وعندي قناعه شخصيه ان المقصود بها السحاق واللواط لان الايتين حكمهم مختلف ووردت للمؤنث على حده وللمذكر على حده وعليه انا شايفه ان المقصود بها كده
الا ان فى اراء تانيه بتقول ان ده كان حكم تدريجى للزنا
والحقيقه انا باقول اينعم هو كان حكم تدريجى للزنا لكن برضه على اد فهمي انا قلت فى البدايه هنا حرم السحاق وفعل قوم لوط
لانهم اساسا مرفوضين من المجتمع عموما لانهم ضد الفطره ومهما قال دعاة الحريه هايفضل المجتمع نفسه رافض الفكره واي مجتمع على فكره حتى المجتمع الامريكى
فهنا انزل التحريم للسحاق وفعل قوم لوط
واعقبه بعد كده تحريم الزنا كمان بين رجل وامرأه
وقريت راي عجبنى جدا
نشوفه مع بعض
يقول فضيلة الشيخ السيد سابق في كتابه القيم «فقه السنة ج 2» في باب الحدود:
ونرى ان الظاهر ان آيتي النساء 15/16 تتحدثان عن حكم السحاق وفعل قوم لوط وحكمهما يختلف عن حكم الزنى المقرر في سورة النور، والمعنى اي النساء اللاتي يأتين الفاحشة وهي السحاق الذي تفعله المرأة مع المرأة فاستشهدوا عليهن اربعة من رجالكم فإن شهدوا بالواقعة فاحبسوهن في البيوت بأن توضع المرأة وحدها بعيدة عمن كانت تساحقها حتى تموت او يجعل الله لهن سبيلا الى الخروج بالتوبة او الزواج المغني عن المساحقة
بالنسبه لمن ياتون فعل قوم لوط فامره محسوم كما ورد فى الحديث الصحيح
من وجدتموه يعمل عمل قوم لوط فاقتلوا الفاعل والمفعول به
الراوي: - المحدث: الإمام أحمد - المصدر: تنقيح تحقيق التعليق - الصفحة أو الرقم: 3/302خلاصة الدرجة: صحيح
وبالنسبه للسحاق هو حرام لا محاله ولكن لا يقام عليهم الحد ولا عقوبتهم القتل
وشوف قال القرأن ايه عن الفحش اعاذنا واعاذكم الله
قل انما حرم ربي الفواحش ما ظهر منها وما بطن والاثم والبغي بغير الحق وان تشركوا بالله ما لم ينزل به سلطانا وان تقولوا على الله ما لا تعلمون
(10) سورة الأعراف - سورة 7 - آية 33
اعاذنا واعاذكم الله من الفاحشه واهلها
وشوف كمان الايتين دول والى وردوا بعد الآتين الى فاتوا فى سورةالنساء شوف الايه وجمالها بتقول ايه
إِنَّمَا التَّوْبَةُ عَلَى اللَّهِ لِلَّذِينَ يَعْمَلُونَ السُّوءَ بِجَهَالَةٍ ثُمَّ يَتُوبُونَ مِن قَرِيبٍ فَأُولَئِكَ يَتُوبُ اللَّهُ عَلَيْهِمْ وَكَانَ اللَّهُ عَلِيمًا حَكِيمًا
وَلَيْسَتِ التَّوْبَةُ لِلَّذِينَ يَعْمَلُونَ السَّيِّئَاتِ حَتَّى إِذَا حَضَرَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قَالَ إِنِّي تُبْتُ الآنَ وَلاَ الَّذِينَ يَمُوتُونَ وَهُمْ كُفَّارٌ أُوْلَئِكَ أَعْتَدْنَا لَهُمْ عَذَابًا أَلِيمًا
بمعنى ان حتى من وقع فى المعصيه له منفذ
لنا التوبه الى الله تعالى ارحم الراحمين نقف على بابه دون كلل او ملل فان فتح بابه كنا اول المقبولين
انا اتكلمت باختصار شديد عن الموضوع لانى مش عايزه ادخل فى كلام كتير
وطبعا العقوبات الى اتكلمنا عليها دي فى حال ان الحالات فرديه انما فى حال شيوع الفاحشه الموضوع بيكون مختلف عشان كده الحكم متروك مفتوح للقاضي
يعنى مثلا فى قوم لوط والى هلكوا جميعا نساءا ورجال ويقال ان كان نسائهم يمارسون السحاق ايضا
فربنا اهلكهم جميعا اعاذنا الله واياكم
وفى النهايه يا اخواني احب ا نبه الى ان الفطره الى ربنا فطرنا عليها ما نقدرش نغيرها ولو غيرناها فى هلاك على المستوى الشخصي والعام كمان وعلى المستويين قصير المدى وبعيد المدى
وارجوكم ناخد بالنا من الاطفال خصوصا فى فترة الطفوله المتاخره لانها فترة تشكل الميول والاتجاهات واي تشوهات فى الفتره دي سواء بالصحبه السيئه للاطفال او بالاعتداء الجنسي بتكون هى السبب فى انحرافات السلوك الجنسي فيما بعد
وكمان يرحمكم الله نعمل زي ما قال بن حنبل اظن :
نفسك .. انم لم تشغلها بالحق شغلتك بالباطل
ونستعين بالصبر والصلاه
والصيام والعباده يا اخواني
واوصيكم ونفسي بتقوى الله
ارجو ان اكون اضفت لكم وافدتكم فعلا
أعوذ بالله
ردحذفربنا يعافينا
الحقيقة الموضوع شائك جدا
ردحذفوالكلام فية صعب
لكن كل اللي أقدر اقولة
أنظري ما ذا فعل اللة سبحانة وتعالى بقوم لوط
ولاشك
أن أشد ما يغضب الرحمن(واخدة بالك من الصفة) أكتفاء الرجل بالرجل والمرأة بالمرأة
واذا كانت عقوبة الزنا في منتهى الصرامة والشدة وتصل للموت رجما للمحصن
فما بالك بالشذوذ
د.ياسر
ردحذفربنا يعافينا ويعافيك يا فندم
نورت
بصراحه بوست شديد شيفاه مناس للانحراف الغريب اللي بقي موجود الايام دي
ردحذفكيارا
ردحذفكوكي يا حياتي تسلمى ونورتي
مصري جدا
ردحذفربنا رحمن رحيم ولكنه العدل
عندك حق انه موضوع الكلام فيه صعب بس نحن لها ان شاء الله
تحياتي لحضرتك
ربنا يجعل كتابتك دي باب من ابواب رحمة الله لك في الدنيا والآخرة
ردحذفواجمل شيء فيك
ان عندك رؤية
ربنا يزيدك ويعافينا وذريتنا من الفواحش
جزاكي الله خير وبرافو عليكي وربنا يعافينا جميعا ويعف نسائنا يا رب ويهدي شبابنا
ردحذفربنا يكرمك اختى ويعزك مجهود واضح ربنا يجعله فى ميزان حسناتك
ردحذفبارك الله فكى ونفع بكة اخوانك المسلمين الشذود مرض خبيث نتضرع الى الله ان يحمى المسلمين منه
ردحذفهيتم
ردحذفوجزاكم مثليه ومتشكره اوي
ستيته
ردحذفمتشكره اوي يا خالتي ربنا يكرمك يارب
يوميات شاب منوفي
ردحذفامين يارب يسترها معانا ويعافينا من الامراض كلها
مامة مازن
ردحذفالله يخليكى ويجازيكى كل الخير
كلام معقول ما عدا شهادة اربع رجال على السحاق بين المرأتين ، لان الشهود فى حالة الزنا بين رجل وامرأة يلزم فيه رؤية ايلاج ذكر الرجل فى فرج المرأة مثل المرود فى المكحلة اى بدون اى شك ولا شبهة وهذا لايتوفر قطعا فى السحاق بين امرأتين
ردحذفاعزك الله
راجي
ردحذفمش فاهمه يعنى انت شايف ان الايه مش مقصود بها السحاق تقصد ؟
ولا تقصد ان السحاق لا يمكن اثباته ولا ايه مش فاهمه قصدك
طيب ولو مفيش حد يحكم الموضوع ده ومفيش قاضى؟
ردحذفوزى مابتشوفى انهم بيعتبروها حريه
وبينادوا بيها وكانها حق مشروع
عموما ربنا يجعل كتاباتك فى ميزان حسناتك
ويعافى امه محمد ويتوب على من اساء
بارك الله فيكي
ردحذفربنا يعافينا ويعفو عنا ويصلح حال أولادنا
موضوع حلو وانت متكلمة فيه باحترام جميل
ربنا يجعله فى ميزان حسناتك
اولا جزاكى الله خيرا
ردحذفوجعله فى ميزان حسناتك
الموضوع جد خطير
والكل بدا يحلل ويحرم على هواه
وبما اننا اصبحنا بعيدين عن كتاب الله وسنة رسوله اصبحت حجتنا ضعيفة فى الرد على كل من تسول له نفسه فعل فاحشة ما يقولك هاتلى دليل من الكتاب والسنة
مع الحرام بين والحلال بين
والفاحشة واضحة لكن مراء الشيطان اقوى
لذلك اكثر ما اعجبنى فى الموضوع اسلوبه اللين وحججه البسيطة المقنعة
لا ابالغ ولا اجامل حضرتك
اذا قلت انه من اجمل المواضيع التى قراتها عن الشذوذ الجنسى
ولكن علينا الصبر والمثابرة فى نصرة ديننا ومحاربة الفواحش فى مجتمعاتنا
التى تفشت فينا واصبح العالم اشد خطرا من قوم لوط
وما نحن فيه من امراض واوبئة وضيق فى الرزق الا جراء تلك الفواحش والمعاصى
اعاذنا الله واياكم وجميع المسلمين منها
لا يختلف اٍثنان على حرمانية الفعلين البشعين دول .. حتى اللى بيدينوا بديانه غير سماويه برضو بيحرموها ..
ردحذفشايف أنه اللى بيعترض على حرمانيتهم هو أصلا مش مقتنع بتعاليم السماء و مش مقتنع بوجوب الاٍلتزام بالفطره السويه و عمرنا أبدا ماشفنا حيوان بيمارس الشذوذ مع حيوان آخر و لا حيوانه بتمارس السحاق مع حيوانه زيها سوى بين بنى البشر و ده دليل أن هذا الفعل مش موجود فى الطبيعه يعنى من اٍبتكار عقل بشرى منحرف ..
مشكوره يا أختنا الفاضله على البوست و ربنا يجعله فى ميزان حسناتك ..
كلامك موزون ومقدرش اقول غير آمين وراه
ردحذفانا بس عايز اركز على نقطة التربيه بالنسبه للمرحله اللي الولد او البنت بيسيبوا فيها الطفوله ويدخلوا عالم تاني
المرحله ديه في الغالب بتكون في سن الاعدادي
اد ايه المرحله ديه خطيره واحنا بنغفلها
بنعامل الولد او البنت فيها على انهم اطفال رغم ان السن ده هوا بداية التمرد
بيتساب الولد او البنت للمدرسه واصحابه وانت وحظك بأه
المرحله ديه محتاجه الكلام والحوار, المرحله ديه بـتأثر في ميول الانسان لأنها بتبدأ نتكون في الوقت ده
وربنا يستر على اطفالنا
فعلا ، اذا كان من الصعب جدا بل ويكاد يكون ضرب من المحال الاتيان باربعة شهود على الزنا بين الرجل والمرأة فمن باب اولى يستحيل الشهادة على السحاق اولا لاختلاف الممارسة ولتعدد اوضاعها
ردحذفاما اتيان الشذوذ فى الحيوانات بين الذكور فيحدث ولكن ليس على سبيل الاستمتاع ولكن من باب كسر عين الذكر الاخر
ردحذفعاشقة الرومانسيه
ردحذفبصي يا دودو اي حد من الحدود واي عقاب من ده
ده بيبقى عقاب زي حق المجتمع وزي مجرد رادع يعنى الى يثبت عليه التهمه يبقى عبره لمن يعتبر
انما مش كل واحد وقع فى الخطأ ده يبقى لازم نعاقبه عقاب اجتماعي
جايز انتى سؤالك يعمل ايه الى وقع فى الخطا والى اصاب اي حد من الحدود والى عمل اي حاجه فى الدنيا وما اتعاقبش عليها قدام قاضي ومجتمع
يعمل ايه ؟؟
يتوووووووب
بسسسسسسسس
لا كفارة لها الا التوبه
واي حد عايز يعرف يتوب ازاي يرجع لبوست التوبه عندي هو اول بوست فى المدونه دي
وربنا يعافينا من كل شر
همس الاحباب
ردحذفربنا يكرمك متشكره اوي اوي على كلامك الجميل
ويارب يسترها معانا ومع المسلمين اجمع
جزاك الله خيرا بجد الموضوع ده ده انتشر جدا ربنا يعافينا منه وعلى الرغم ان البوست كان مختصر بس المعنى وصل منه اكيد
ردحذفبارك الله فيكى بجد
دعاء
ردحذفمتشكره اوي الله يكرمك
نورتي
استاذ عمرو
ردحذفمتشكره اوي لك ونورتنا
احمد ابو العلا
ردحذفتمام عندك حق فى كل الى انت بتقوله وانا اتفق معاك تماما وانا اتكلمت عن النقطه دي تحديدا قبل كده فى بوست عن التربيه الجنسيه على مدونة رغي امراه غير مطحونه
تحياتي لك ونورت
بالطبع هذه فاحشة ورذيله ومخالفة للفطرة والطبيعة ولكن مااعرفه ان حكم السحاق فى الاسلام فقط التعذير والتوبيخ من القاضي
ردحذفتحياتى لك
جاءعن النبي أنه قال سحاق النساء بينهن زنا
ردحذفحسبنا الله ونعم الوكيل
أفيدونا بالله عليكم أنت ودكتورة شيرين كيف لنا أن نتحد للوقوف أما هذه الظاهرة التي تفشت
راجي
ردحذفماشي يا فندم صعوبة الاثبات ماتلغيش العقاب
انا باتكلم فى احكام
وبالنسبه للموضوع بتاع الحيوانات ايوه فعلا انا اعرف كده
ايوشه
ردحذفربنا يكرمك ويبارك فيكى ويعافيكى
نورتي
مصطفى ريان
ردحذفلا مش توبيخ بس يا فندم
الحكم متروك للقاضي
لكن طبعا مش توبيخ بس توبيخ ايه هى داست على صباع الى جنبها
ههههههههه
نورت يا مصطفى
شجرة الليمون
ردحذفالحديث الى حضرتك ذكرتيه انا دورت عليه ولقيته ضعيف جدا عشان كده ما استشهدتش بيه
والحلول كتير اوي محتاجه قاعده طويله
صبرنى العزيزه مااعرفه ان حكمها هو التعزير والتوبيخ فقط ولكن ليس هناك حكم شرعى مثل الجلد اوالضرب اوماشابه
ردحذفهذا ما اعرفه والله تعالى اعلم واعلى
ربنا يحفظنا
ردحذفوربنا يجعل كل بحث ليكى فى الموضوع ده علشان تثبتى انه حرام فى ميزان حسناتك
بجد تسلم ايدك يا صبرنى
السلام عيكم صبرنى يا رب
ردحذفتحياتى
المثليه الجنسيه و السحاقيات وفاعلى الخنزره من قوم لوط .. كلها شذوذ وله اسبابه ودوافعه ونعرفها جميعا
أما الحرام والحلال فى هذا فكما ذكرتى بادله قاطعه حتى ان فعل الخنزره مع النفس حرام
وتقريبا انا اعرف صاحبة هذه المدونه
تحياتى
حنين القلب
ردحذفشكرا ليكى يا جميله ونورتي
مصطفى ريان
ردحذفطيب حضرتك دور فيها عشان انا دورت ومش التوبيخ طبعا بس
لازم يكون فى عقاب متروك للقاضي وطبعا اقل من الحد لان السحاق لا يوجب حد برجم او غيره
فشكول
ردحذفنورت يا فندم
بس حضرت تقصد ايه بفعل الخنزره مع النفس ؟؟
العاده السريه يعنى ؟؟
تحكم العاده السريه مختلف عليه وان شاء الله نبقى نتكلم عنه مره تانيه
السلام عليكم
ردحذفما شاء الله الادلة واضحة وصريحة
وانا عن نفسى لما بيخطر على بالى امر وانا متشكك فى حرمته او اباحته لازم اسأل عالم
وان ماكنش متاح فى ساعتها عالم بسأل نفسى سؤال بسيط وهو :
هل لو انت مت وانت على هذا الفعل هل تحب ان تلقى الله على هذه الهيئة؟؟؟
اعتقد بيكون الجواب مناسب لحكم الحاجة دى الا فى بعض الامور
لكن لا غنى لنا عن العلماء فى كل امورنا
عموما جزاك الله خيرا
وربنا ينفع بيكى
تحياتى
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ردحذفجزاكِ الله خيرا علي الكتابات وتذكير الناس
ذكرتي حديث وهو
لا ينظر الرجل إلى عورة الرجل . ولا المرأة إلى عورة المرأة . ولا يفضي الرجل إلى الرجل في ثوب واحد . ولا تفضي المرأة إلى المرأة في الثوب الواحد . وفي رواية : مكان عورة عرية الرجل وعرية المرأة .
مش فاهم يعني ايه (ولا يفضي الرجل إلى الرجل في ثوب واحد . ولا تفضي المرأة إلى المرأة في الثوب الواحد)
بمعني محدش يلبس لبس الثاني ولا محدش يغير ملابسه في نفس الغرفة مثلا ولا ايه معناها دي
وكنت عايز اعرف مصادر الأحاديث لو ممكن
هشام توفيق
بنجاواتي
ردحذفمتشكره لك اوي وربنا يكرمك
وياريت كل الناس يمشوا بالمقياس بتاعك ده بس يكون بطريقه صح
تحياتي ونورت
جعلوني مريضا نفسيا
ردحذفيعنى يا فندم المقصود بالجمله دي
ولا يفضي الرجل إلى الرجل في ثوب واحد . ولا تفضي المرأة إلى المرأة في الثوب الواحد
يعنى ما يستتروش بغطاء مثلا او بثوب واحد وهما عرايا تحته
يعنى جسمهم يلامس بعضه مباشرة من غير ملابس
وبالنسبه بمصدر الحديث
يعنى تحت الحديث مكتوب الراوي والتخريج والسند والدرجه
اعمل ايه بقى
عايز مصدره ازاي يعنى ؟؟؟
نوووووووورت يا استاذنا
اي خدمه يا باشا
استاذ مين بس ربنا يعزك ده حضرتك الي استاذتنا
ردحذفايوه كده المعني وصل وبقي واضح
تمام يا فندم ربنا يكرمك يا اخ هشام
ردحذفنورت
بجد هايل
ردحذفلمتى الموضوع من كل جوانبه
وربنا يحفظ شبابنا
محمد غاليه
ردحذفمتشكره اوي ربنا يكرمك
وامين يارب يحفظهم
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
ردحذفأهلا أم مريم
اتمنى تكونى بخير و ع اتم حال
بداية أحب ان اشير انى لم اتناقش معك قبلاً الا تعبيراً عن رايي ف حدود الوقت الذى كان مسموحاً لى للكتابه و التعلق و لم أكن لى رغبه مطلقه ولا خطر ببالى او كانت ارادتى او رأيي ف تمهيش رأي امراءه فالمرأه جهادت ف عهد الحبيب صل الله عليه و سلم فأتى لازايد قدرتها ع التفكير؟!!
المهم حصل خير و سلامى لاستاذ رضا :) !
--------
كانت لى الرغبه ف الحديث عن نفس الموضوع و كنت أبحث بالفعل و ما أتيت هنا الا عبر العم جوجل و سعدت كثيرا اليوم بقدرتك ع تجميع الادله و البحث ورأييك الشخص الذى اراه رائعاً سواء ف العرض أو المضمون ..
و اتصور ان دافعك للكتابه هو نفسه دافعى للبحث عن الموضوع ذاته .. هو وجود من يقول أنا هنا .. أنا مثلى الجنسة ..
و لعل ذلك لم يكن ليحدث ان كان هناك تربيه سليمه و رعايه و ترابط اسرى و اسلام يحكم و يسود ..
عدم قدرة الغرب ف معالجة المثلية لعدم وجود الواعظ الدينى لديهم جعلتهم ينحرفون للهاويه بعتبار الامر طبيعياً رغم انه كان مدركاً لعهد قريب لديهم ع لائحه الامراض النفسيه .. لكن اسلامنا الحنيف تصدى للامر و استطيعتِ ان توضحى الحكم ف موضوعك لكن يتبقى علينا الجهد الاكبر ف كيفيه التعامل معهم و الاخذ بأيدهم و ردهم رداً جميلاً مرة أخرى للحياة كيفما أمر الله لا الشهوة ..
ارغب حقيقة ف ان تتوسعى ف الامر و تحاولى اكثر الحث عن الحلول و الاراء التى قد تساعد بهذا الخصوص .. فهذا جداا اهمنى و اسأل الله ان جد ما يساعدنى ف الامر لتوضحيه ..
أسأل الله العفو و العافيه
بوركتم :)
احمد عمر
ردحذفايه ده مش عارفه انت بترد عليه
وربنا ما انا فاكره انا كنت رديت عليك قلت ايه
بس يعنى انتم كنتم معصبنى على الاخر ايام موضوع التعدد
المهم بالنسبه لموضوع المثليه
انا معاك انهم ما عندهم واعز دينى كافي
لكن كمان احنا بقى ما عندناش عقل كافي
وبالنسبه للحلول ده موضوع كبير بقى ان شاء الله نتكلم فيه مره تانيه على المدونه التانيه
ومتشكره لحضرتك
وسعيده بمناقشتك وسعيده اننا بننشن على موضعات تهمك واكيد تهم ناس تانيه
رؤية محترمة لموضوع شائك
ردحذفربنا يجازيكى خير
حلم بيعافر
ردحذفمتشكره لك ونورت
اولاً جزاك الله خير
ردحذفعلى الموضوع ويجب مناقشته بشكل اكبر
لأنها بدئة تنتشر بشكل كبير في بلادنا العربية ايضا
"وفى النهايه يا اخواني احب ا نبه الى ان الفطره الى ربنا فطرنا عليها ما نقدرش نغيرها ولو غيرناها فى هلاك على المستوى الشخصي والعام كمان وعلى المستويين قصير المدى وبعيد المدى" ممكن تشرحي اكتر عن الهلاك الشخصي و العام لو سمحتي؟
ردحذف